Statoilseniorene - Sentralorgansiasjonen

Statoilseniorene sidetoppgrafikk

Fjellturen til Hedlo turisthytte - august 2011

Den 30. august møttes 15 spreke medlemmer i seniorklubben på toppen av Bygarasjen kl 0715 for å dra på fjelltur til Hedlo turisthytte på Hardangervidda.

Bildet nedenfor viser hytta og noen av deltakerne om morgenen andre dag før vi begynner å gå tilbake.

Vi fordelte oss på fire biler og kjørte via Voss og Øvre Eidfjord inn Hjølmodalen og opp den svingete, smale og spektakulære veien opp til toppen på Hjølmoberget. Her satte vi fra oss bilene, spiste et par skiver, hev sekkene på skuldrene og begynte å gå innover myrene mot Berastølene.

Skikkelig regnvær dagene før hadde sørget for at det ble temmelig vått. Fortsatt hadde vi noen regnbyger og tåkedotter som lå i fjellsidene, men vi hadde også lange perioder med oppholdsvær. Etter et par kilometer kom vi fram til stølene og krysset Berdøla på en litt skummel bro. Deretter var det tid for dagens utfordring - stigningen opp Fjotdalsfjellet - 250 bratte høydemeter i en jafs - men på tyoppen ventet en belønning og flott utsikt innover Veigdalen. Så var det bratt ned til flere myrer og sølete sti innover mot Hedlo. Fram kom vi, litt slitne og ganske møkkete ble vi ønsket velkommen av vertskapet - Kari og Ottar Myklathun.

Men en varm dusj og en liten "pinne" gjorde godt og etter en god tre retteers middag med godt drikke til, ble det en svært hyggelig kveldsstund med drøs, sang og gode historier.

Dagen etter var været betraktelig bedre og veien gikk tilbake et stykke til Fjotdalsstølene før vi svingte av og fortsatte langs elva Veig til Viveli. Etter nok en motbakke var det lett nedover til parkeringsplassen.

På hjemveien stoppet vi i Øvre Eidfjord i strålende sole og besøkte Hardangervidda natursenter før det var siste etappen på hjemturen tilbake til Bergen. En trivelig og kjekk tur i trivelig selskap ga mersmak. Her ser du bilder fra turen i noenlunde kronologisk rekkefølge.