Statoilseniorene - Sentralorgansiasjonen

Statoilseniorene sidetoppgrafikk

Oppsummering - sommerturen 2014

Nils Johnsen har skrevet følgende oppsummering av sommerturen til Aurland, Stalheim, Undredal og Flåm.

             

Flere bilder fra turen ser du her.

Vi var 46  statoilseniorer som gikk om bord hurtigbåten til Sogn denne tirsdag morgenen. Snart passerte vi Salhus Nordhordlandsbroen, Meland i vest og Knarvik, Isdalstø, Alvermarka i øst. Vi fortsatte under Alversundbroen, gjennom Alverstraumen, forbi Feste og frem til Fensfjorden med Mongstads spir. Vi passerte fylkesgrensen og Skjerjehamn der minner fra fjorårets seniortur dukket frem i minnet. Vi stoppet i Rysjedalsvika og Leikanger før vi ankom Aurland.

En buss fraktet oss videre oppover fjellsiden på gamleveien mellom Aurland og Lærdal. Det var bratt ja, men sjåføren var erfaren og tålmodig. Fra en avsats kunne vi nyte en fantastisk utsikt mot Aurland og Nærlandsfjorden. Vi besøkte skofabrikken i Aurland og fikk et fascinerende innblikk i produksjonsprosessen og historien til denne unike fabrikken.

Bussen tok oss så til Stalheim hotell med sin praktfulle beliggenhet og dramatiske historie. Etter at vi hadde skiftet om til middag, ble vi tatt på en overraskende vandretur til hotellets museum. Her orienterte hotellsjef  Knut Dugstad oss først litt om hotellets historie og deretter om to historiske personer med egne minnesteiner der: Per Sivle og keiser Wilhelm. Vi vandret så omkring i museet. Gårdstunet har 25 gamle gårdshus. Vi var innom årestuen fra 1500-tallet og fikk et levende bilde på hvordan folk levde her. I utstillingshallen fikk vi se ulike sider ved bondens dagligliv: brygging, baking, klesbunader, osv. Øverst i museumsområdet tårner det flotte Lekvehuset. Det restaurert innvending og utvendig slik det fremsto rundt 1750 - 1760.  Her fikk vi servert en herlig middag. 

Morgenen etter ble vi kjørt nedover de bratte Stalheimskleivene og frem til Undredal. Her fikk vi en orientering om bygdens historie, bygninger og dagligliv av den lokale guiden. Vi besøkte også stavkirken fra 1100-talet. Den er fremdeles i bruk, med 40 sitteplasser. Inne i kirken henger den første kirkeklokken fra middelalderen. Veggene har den originale dekoren fra 1600-tallet, I taket er det malt bibelfigurer og engler. Inne i kirken er det blant annet prekestol fra slutten av samme århundre. 

Bussen tok oss så til Flåm der en flott lunsj ventet. Under lunsjen fikk vi oppleve ekstremvær utenfor med stormkast og kraftige regnbyger. Vi bordet så toget fra Flåm til Myrdal. Det er gode grunner til at denne strekningen virker som en magnet på turister fra hele verden, ja. Ekstremværet medførte at signalanlegget på strekningen mellom Myrdal og Voss ikke fungerte. Det tok nesten to timer før vi ankom Voss. Der fant NSB det opportunt å sette oss av toget. Vi måtte nesten to timer neste tog. I den siste lange tunnelen før Dale hørte vi kraftige smell. Var det et steinras? Men det skulle vise seg at det var kjøreledningen som falt ned. Toget stoppet inne i tunnelen. Der ble vi stående i fire timer. NSB kunne servere vann til enkelte av passasjerene, men ingen mat. Etter mye strev, og forvirrende informasjon underveis, lyktes det endelig å få nok trykkluft til å frakoble de tre siste vognene. Vi ankom Dale der vi igjen skiftet tog, og litt før klokken ett om natten kom vi – trøtte og slitne til Bergen – 7 timer forsinket. NSB hadde sørget for at det sto drosjer tilgjengelig – at noen fikk en drosje med tom dieseltank og at vegvesenet hadde stengt alle tunellene i Åsane slik at de fikk en ekstra lang hjemtur, ja det var liksom slik det skulle være denne gangen.

En hjertelig takk til dere som planla og ledet denne særdeles interessante turen! 

 

Bergen, den 17. juni 2014

Nils Johnsen

Sidebunngrafikk Statoilseniorene